Høsten 2016 på Follo folkehøgskole

Her har vi lagd en liten oversikt over noe av det som hendte høsten 2016. Først og fremst fellesaktiviteter. Mange gode minner både for ansatte og for elever! Hvis du lurer på å søke hos oss, kan du lese her og se hvordan din høst 2017 kan bli. 

Stipendiater

I skoleåret 2016 – 2017 ble det tatt inn fem stipendiater. Disse er elever på skolen som går sitt andre år på folkehøyskole. De følger linjeundervisningen, men har i tillegg praktisk miljøarbeid blant elevene som et hovedfag. De skal ta initiativ til og gjennomføre en lang rekke tiltak for å skape et godt miljø blant elevene. De skal også være en støtte på linjene, bidra til god informasjon om alle aktiviteter og rutiner og støtte enkeltelever. Stipendiatene møtte opp på skolen noen dager før de andre elevene.

Åpningsdagen lørdag 22.08.16

Første skoledag legges alltid til en lørdag slik at familie og venner kan få oppleve skolen og være med på åpningshøytidelighetene. Alle ansatte er tilstede og stipendiatene har en viktig jobb med å gjøre elevene trygge allerede fra første skoledag. Hundre forventningsfulle elever fra absolutt hele landet gjør dette til en helt spesiell og spennende dag.

På denne dagen får man tildelt rom, møte linjeleder og de andre elevene på linja, omvisning på skolen og en åpningshøytidelighet. Familie og venner får egen informasjon og anledning til å stille spørsmål. Etter at foresatte og venner har reist, blir det skoleårets første middag og så en hyggelig samling i peisestua for å bli kjent, synge og for litt informasjon.

Tur i nærområdet søndag 21.08.16

Allerede på søndag blir det tur for å bli kjent med noen av stedene i Follo. En slik turdag er en fin anledning til å bli kjent med de andre elevene. Strålende vær og hundre fantastiske elever!

 

Oppstartsukene mandag 22.08. – søndag 11.09.16

De tre første ukene har fokus på å bli kjent, bli trygge på hverandre og alle små og store rutiner i hverdagen. Det legges stor vekt på å komme i gang med fagene på de syv ulike linjene. Våre fem stipendiater er sentrale og leder bli-kjent-aktiviteter av alle slag de første ukene. Lavvoer settes opp, det grilles med bål og det arrangeres konkurranser. Egen «fottur» arrangeres for å teste skoene som skal brukes på turen til Aurlandsdalen. Vi jobber også med de forventningene skolen har til elevene:

  • Skape et godt og inkluderende fellesskap
  • Støtte opp om fellesaktiviteter
  • Stå opp til morgensamling og støtte de som har ansvaret
  • Bidra til gode rutiner på kjøkken og internat.
  • Bruke stipendiater og elevråd til å skape aktivitet og endringer

Vår intensjon i arbeidet med elevene er «Trygg – engasjert – visjonær».

DCIM100GOPROGOPR3188.

Tur til Oslo 30.08.16

Skolen bruker hovedstadsregionens kulturtilbud aktivt og i den andre skoleuka reiser vi til Oslo og besøker Fredssenteret og Den Norske Opera & Ballett.

Andre aktiviteter i disse ukene er foredrag med psykolog, informasjon om fellesfag og valgfag, diskusjoner og presentasjon av forventninger, temamiddag – mexicansk aften og en stor visning der alle linjene presenterer det faglige arbeidet de har jobbet med de første ukene.

Besøk fra tidligere elever

Tidligere elever inviteres til skolen for å gi gode råd, for å diskutere og for å si noe om egne erfaringer på Follo folkehøgskole:

Tur til Aurlandsdalen

Som avslutning av oppstartsukene drar hele skolen på en tredagers tur der en av hovedaktivitetene er å gå ned Aurlandsdalen. Vi besøker også Blaafarveværket, Undredal, overnatter på Østerbø og Stalheim hotell og tar båttur på Nærøyfjorden. Turen er en fantastisk naturopplevelse, en fysisk utfordring og en sentral del av arbeidet med å skape samhold, vennskap og trygghet.

Skoleåret er i gang

Etter denne turen (uke 37) starter det ordinære skoleåret med 18 til 21 timer pr uke på linjene. I tillegg er det morgensamlinger, kor, fellesfag og valgfag. Høsten 2016 åpnet vi for en mulighet til å velge også innenfor fellesfagene. Andre viktige aktiviteter var valg av faglige råd på den enkelte linje og valg av elevråd. Også i denne perioden har stipendiatene en rekke aktiviteter som rebusløp, spillkvelder og filmkvelder. De har et spesielt fokus på å koble elever sammen på tvers av linjene og på tvers av andre grupperinger. Det er et mål at alle skal bli kjent med alle. I fellesfagene kan elevene bl.a. velge å arbeide i våre verksteder, med tre, tegning og maling eller keramikk.

Evaluering av oppstartsukene

Etter oppstartsukene evalueres velkomstdagen, oppstartsukene og turen til Aurlandsdalen. Denne evalueringen er kun tekst med anledning til å skrive positive ting og negative ting/gode råd. Disse innspillene brukes til å gjøre oppstarten enda litt bedre år for år. Elevenes opplevelser er i all hovedsak veldig positive. Noen synes turen ned Aurlandsdalen er lang og noen synes bussturen er lang. Mat er noe alle mener noe om, men veldig mange er positivt overrasket over maten. En del innspill går i sprikende retning: noen vil ha flere aktiviteter i fritiden og noen vil ha færre både for å ha litt alenetid og for å sosialisere på egenhånd.

Faste aktiviteter

I løpet av skoleåret har kjøkkenet en rekke temamiddager der retter fra ulike land presenteres. I september var temaet «Gresk aften». Alle seks internatene har huskvelder der de har ansvaret for å lage en hyggelig kveld for de andre elevene. Linjekvelder er høydepunkter i året der linjene lager en sammensatt opplevelse med mat, kultur og sosiale aktiviteter for hele skolen. Først ute i dette skoleåret var musikal som skapte tivolistemning med spådamer, klovner og en lang rekke opplevelser. Før høstferien rakk vi også «De ansattes middag» der ansatte serverte og underholdt elevene. Og så arrangerer stipendiatene «Scenen er din» der elevene selv står på scenen med sine ferdigheter og talenter. Fra Musikals linjekveld:

Kulturopplevelser

Sentralt i skoleåret er ulike kulturelle fellesopplevelser. I uke 38 fikk elevene festivalpass til Nonstopfestivalen som er en stor internasjonal teaterfestival i Moss. Alle linjene arrangerer faglige seminarer for alle elevene. Dans var først ute og ga elevene en innføring i moderne dansstiler og så fikk vi med oss danseforestillinger med Carte Blanch på Dansens hus i Oslo. Samtidig var det utdeling av Dansinformasjonens ærespris til Ingunn Rimestad. Follo folkehøgskole setter stor pris på å være en del av Den kulturelle skolesekken i Akershus. Elevene får viktige opplevelser innenfor en lang rekke områder på et høyt nivå. Årets første besøk fra DKS kom før høstferien og var et forfattermøte med Annette Münch som har skrevet om dop på treningsstudioer: «Badboy: Steroid». Et viktig tema for alle, men kanskje spesielt for PT-linja. Neste besøk var «Perl River Band» – et spennende samarbeid mellom norske og kinesiske musikere.

Bronserekka

Rett etter høstferien var det tre prosjektdager der tidligere elever har ansvaret. Oppgavene denne gang var mangfoldige, men skulle samles til en tv-kveld med tittel «Bronserekka». Sentralt i dette prosjektet er elevenes ferdigheter og kreativitet, samtidig som vi ønsker å bringe elevene sammen på tvers av linjer og andre grupperinger. Elevene viste en fantastisk kreativitet og engasjement i disse dagene.

Parodier av ansatte ble spesielt godt mottatt:

Familiedagen

I starten av november arrangeres et av årets høydepunkter: Familiedagen. Da får linjene anledning til å vise seg fram både i en egen presentasjon for familie og venner og på en stor fellesforestilling med alle linjene. Da fylles hele skolen opp med besøkende fra hele landet, de serveres mat, får underholdning og må til og med bidra selv i et stort «foreldrekor».

MUSIKAL! MUSIKAL!

I november deltok Vokallinja på et stort samarbeidsprosjekt i Kolben sammen med Kolbotn konsertorkester. «MUSIKAL! MUSIKAL» var tittelen der vi fikk høre høydepunkt fra en rekke musikaler. Både tidligere elever og årets elever stilte som kor og som solister. Innleide solister var Reidun Sæther og Erling Ellingsen. Også vår linjeleder Christian Killengreen var med som en av solistene.

Studieturer

Alle linjene reiser på studieturer til utlandet. Noen av linjene reiser på to turen, en om høsten og en om våren, mens andre linjer har en lengre studietur om våren. Høsten 2016 reiste Hiphop til

København, Film til Berlin, Dans og Musikal til Stockholm. Våren 2017 går turen til Bali for PT, Sri Lanka for Vokal, New York for Band, Dans og Hiphop, London for Musikal og Marokko/Spania for Film.

Opplevelser og turer

I november reiste hele skolen til Oslo for å se forestillingen «Singing in the Rain». De som ønsket kunne også ta en tur til Østfoldbadet. DKS gjestet oss med en tankevekkende forestilling av teater NIE: «Slutten på alt som var».

Evaluering av skolemiljøet

I november var det ny evaluering blant elevene. Denne gangen om skolemiljøet. Metoden var terningkast 1 – 6. Samlet vurdering:

Hvordan trives du på skolen?  5,28 
Hvordan er miljøet totalt sett på skolen?  4,83
Hvordan er samhørigheten/miljøet på linja di?  5,28
Hvordan trives du på internatet?  5,1
Har vi klart å skape et godt og inkluderende fellesskap? 5,23
Synes du fellesaktiviteter som kor, turer, opplevelser og morgensamlinger får god støtte blant elevene? 4,65
Hvordan vurderer du din egen innsats på kjøkkentjeneste og vasking/rydding på internatet?  5,13
Hvordan vurderer du stipendiatenes innsats for å skape et godt miljø blant elevene?  4,95
Har skolen innfridd dine forventninger til det sosiale miljøet så langt?  5,4

Vokallinja deltar på korprosjekt

Hvert år deltar Vokallinja på et stort korprosjekt. Denne høsten var det sammen med Ås korforening, Soon blandede kor, solister og Follo simfonietta. Flere større korverk ble framført.

I Roald Dahls verden

I starten av desember inviterte Musikal, Band og Dans til stor forestilling og hyllest til Roald Dahl. Forestillingen ble bl.a. spilt for flere hundre barn fra skolene i Vestby. Vi fikk oppleve en variert og visuelt særdeles vakker forestilling.

Det store juleverkstedet

Elevene på Hiphoplinja stod selv bak utforming og regi på sin juleforestilling «Det store juleverkstedet» – et fyrverkeri av en forestilling stappfull av julestemning!

Julelunsj og kortkurs

Som en fast tradisjon inviterer skolen til julelunsj. I år hadde vi ca 100 påmeldte – i all hovedsak pensjonister fra nærmiljøet. De får en flott lunsj fra kjøkkenet og underholdning fra elevene. Samtidig var det utstilling fra kortkursene våre i trearbeid, keramikk og knivmaking. I skoleåret 2016 – 2017 har vi til sammen 129 deltagere på ulike kortkurs. I all hovedsak pensjonister.

Julekonsert

En annen tradisjon er den årlige julekonserten i Såner kirke der hele skolen deltar med musikk, dans, opplesning, teater og skolekor. Kirken har de siste årene vært full på disse arrangementene der vi inviterer spesielt kommunens flyktninger og server gløgg og kaker ved inngangen. Alle våre forestillinger har fri inngang.

Julestemning

Desember er full av julestemning. Det arrangeres juleverksted med pepperkakebaking, lysestøping m.m., vi besøker sykehjem med bl.a. Luciatog og vi har en stor felles julemiddag for alle ansatte og elever.